domingo, 20 de marzo de 2011

4 - GEORGES SEURAT. Un bany a Asnières


Une baignade à Asnières (1884)
201x300 cm. Oli
National Gallery - London

Coincidint amb el final del moviment impressionista, alguns pintors francesos van intentar anar una mica més enllà, aprofitant els mètodes bàsics d'aquest corrent però simplificant-lo i buscant un ordre. Aquest és el cas de Cezanne, per exemple, o de Seurat (Paris, 1859-1891)

Georges Seurat no va ser mai un pintor molt destre (li van negar, de fet, l'ingrés a l'escola de belles arts), pel que de bén jovenet va haver de practicar molt copiant quadres de mestres italians i estudiant tècnica i teoria cromàtica. Això el va portar a inventar una tècnica totalment nova consistent en construir els seus quadres a base de minúsculs punts de colors purs com si fos un mosàic. Aquesta tècnica, que ell va anomenar puntillisme (i de la que va ser pràcticament l'únic representant) tenia, però, un problema: la seva complexitat radical el va portar a simplificar al màxim les formes i les figures, ja que corria el perill de que quedés tot confús en un núvol de colors.

Aquest magnífic quadre, que transmet una quietud i una calma inusual i que va trencar totalment amb l'impressionisme imperant, és el primer de la sèrie de gran format i ja deixa intuir la tècnica puntillista. De fet, Seurat el va reprendre anys després per aplicar la tècnica en diversos llocs de la pintura, com a la figura del nen banyant-se, per exemple (que ben bé podria ser un preciós quadre per si mateix). Representa un grup d'obrers i familiars en un dia de festa banyant-se en un riu a les afores de Paris; de fet la zona industrial de la ciutat s'intueix al fons.

Seurat va portar la seva tècnica cada vegada més lluny, prescindint cada vegada més de les figures o les edificacions i experimentant al final només amb punts i colors.

Per anar a la pàgina del museu, CLIC AQUÍ