martes, 29 de marzo de 2011

5 - EDWARD HOPPER. Nighthawks


Nighthawks (1942)
84×152 cm. Oli
Art Institute of Chicago - Chicago.

Als Estats Units d'entreguerres, durant l'època de la Gran Depressió i en un temps en el qual s'imposava el surrealisme o formes semi abstractes com el cubisme o el fauvisme, una sèrie de pintors joves com Wyeth, Grant Wood o Hopper van tornar al realisme més pur per tal de representar una visió particular de la vida quotidiana americana. De tots ells, el més gran per a mi va ser Edward Hopper (Nyack, NY 1882–1967)

Els quadres de Hopper normalment representen figures humanes, aïllades o en grup, pero sempre amb un sentiment de soledat i de ressignació, quan no fins i tot d'avorriment. Sovint tenim la sensació d'estar veient un instant de temps detingut, el fotograma d'una pel.lícula, gairebé com si fóssim uns voyeurs embadalits; i és això el que fa els quadres de Hopper fascinants. Hopper li donava molta importància i era molt metòdic amb la representació de la llum i amb la composició de les figures en l'espai.

Nighthawks és el quadre que particularment més m'agrada del pintor. El va començar a pintar immediatament després de l'atac japonès a Pearl Harbor i transmet la sensació de tristor i de pessimisme que es va apoderar del país.

Per veure la pàgina del museu, CLIC AQUÍ